Kassasystem

Har köpt nytt kassasystem till restaurangen

Nu har jag gjort slag i saken och investerat i ett nytt och modernt kassasystem till min restaurang. 

Jag är gammal krögare och drivit restaurang i snart 20 år. Att vara restaurangägare är en livsstil lika mycket som det är ett jobb, kanske mer. 

Att driva restaurang är inte ett 7 till 4 jobb om vi säger så, du arbetar både vardagar och helger, tidiga morgnar och sena kväller. 

Så det är nog inte en verksamhet som passar för alla men det passar bra för mig. 

Det finns en tjusning med att arbeta i en restaurang, det handlar om att tillaga god mat och få ut maten i rimlig tid samtidigt som gästerna ska få god service ute i restaurangdelen. 

Som krögare har du ansvar för allt, du ansvarar för att köket levererar, att serveringspersonalen är på tårna och ger god service, att det finns råvaror inköpta så att köket kan laga maten, att räkningarna betalas i tid, marknadsföring med mera. 

Jag gillar att vara i köket, det är där det händer liksom, det är många gånger stressigt då gäster tenderar att komma vid samma tid så det finns en viss sorts energi i ett restaurangkök som jag gillar. 

Lättare att arbeta med effektivt med ett modernt kassasystem

Jag har under alla år haft en kassa och serveringspersonalen har tagit upp beställningar vid borden, skrivit ner beställningarna i ett block och sedan gått till kassan och slagit in beställningen. 

Efter det så har beställningen skickats till en bong-maskin i köket där beställningarna skriv ut på papper och sedan hängs upp på en list ovanför serveringsbordet. 

Vi har arbetat väldigt analogt med andra ord.

Men nu är det slut med det.

Jag har nu investerar i ett modernt kassasystem med kortterminaler som gör att serveringspersonalen kan knappa in beställningar direkt i terminalen samtidigt som de tar emot beställningarna. Det innebär att de inte behöver springa till kassan och slå in beställningen så att köket vet vad de ska tillaga. 

Jag har även köpt in skärmar till köket som är kopplat till systemet så att köket ser vad som är beställt i samma stund som serveringspersonalen knappar in beställningen vid bordet. 

Systemet visar även upp vad som är förrätt, varmrätt och dessert vilket gör att det är lätt för köket att få en överblick över vad som ska prioriteras. Serveringspersonalen kan också via sina terminaler kommunicera med köket när det är dags för desserter till ett visst bord. 

Smidigt och bra med andra ord. Det här gör att vi kommer att kunna arbeta mer effektivt, få ut maten snabbare och därmed få nöjdare kunder. Samt att det blir mindre stressigt för personalen givetvis, vilket också är viktigt. 

Jag har köpt in vårt nya kassasystem från Kassacentralen som har en massa bra kassalösningar. De har även en bra support vilket är viktigt för mig, om någonting strular vill jag snabbt kunna få hjälp då kassasystemet är extremt viktigt för verksamheten.